السيد الخميني

120

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

فَزَع « 1 » داشته باشيد ، و نه در اين طرف زياده روى داشته باشيد . حق اينكه به دولت ناسزا گفته شود ، نيست ؛ شما بزرگتر از اين هستيد كه حرفى كه مناسب شما نيست ، بزنيد . از امروز مشغول كار خودمان هستيم . در اين دو ماه كه اين پيشامد كرد ، ما نتوانستيم درست كار كنيم ؛ شبهايى شد كه من دو ساعت خواب كردم ؛ از اين به بعد مشغول تحصيل باشيم كه از همهء عبادات بزرگتر است ، « إنْ كانَ الْقلْبُ مُخلِصاً » « 2 » . باز اگر ديديم شيطانى از خارج متوجه مملكت ما شد ، ما همين هستيم و دولت همان و ملت همان . روحانيون حامى مردم اين اجتماع كه براى ديگران خرج دارد ، براى ما با يك كلمه تهيه مىشود . مردم فهميده‌اند ما دوست آنها هستيم ؛ مردم به دوستشان علاقه دارند . روحانيين پدر ملتند ، به فرزندانشان علاقه دارند . يك پيرمردى نصف شب مىنويسد : جمع شويد دعا كنيم ، تهران حركت مىكند ! يك پيرمرد هم اينجا بنويسد ما مىخواهيم يك ختم « أمَّنْ يُجيب » بگيريم ، ببينيد چه مىشود ! چون ملت ادراك كرده است كه علما صلاح آنها را مىخواهند ؛ علما مصلح هستند ، مفسد نيستند . ما ميل داريم دولت اين طور باشد . ميل داريم اگر عزاى ملى اعلام كند ، همه عزا بگيرند ؛ بر خلاف نباشند . مىخواهيم همانطور كه مردم قلبشان متوجه روحانيين است و با اشارهء آنها جمعيت انبوه فراهم مىشود ، با دولت هم اين طور باشند . نصيحت به شاه از رى نوشتند ما پنج هزار نفر با كفن آماده‌ايم ؛ از جاپلق « 3 » نوشتند ما صد هزار نفريم ، مهياى دستور شماييم ؛ از لرستان نوشتند طايفه‌هايى با كفن حاضريم . مردم بيدارند ؛ يك مملكت بيدار ، عقب افتاده است ؟ شما خلع سلاح كنيد ، بياييم در تهران ؛ شما بگوييد ما يك اجتماع مىخواهيم در شرق ، ما مىگوييم يك اجتماع مىخواهيم در

--> ( 1 ) - بيم و هراس ، ناله و سستى . ( 2 ) - اگر قلب مخلص باشد . ( 3 ) - ناحيه‌اى در اصفهان .